Kender du det når tingene bare spiller?

Du registrerer det – måske helt overrasket! Der har ikke været nævneværdige konflikter med ungerne, I har hygget jer om aftenen og på jobbet har samarbejdet fungeret virkeligt ok, og måske har I nået de ting I har sat jer for.

Trivsel. Man kan jo ligefrem mærke, hvordan skuldrene falder ned og åndedrættet bliver roligere, bare ved tanken.

 

Du kan øge succesraten for, hvornår arbejdsliv og privatliv bare fungerer, ved at blive mere bevidst om dine tanker og handlinger. Ved at notere dig fakta og dine reaktioner på hændelser. Se hvad du kan gøre længere nede i teksten.

Gode dage dukker ikke op på mystisk vis og samspil med andre, handler i stor udstrækning om din indstilling til tingene. Dvs. det du byder ind med og den måde du modtager andres input på.

 

Gevinsten ved at have mange dage, hvor arbejdsliv og privatliv fungerer, er undervurderet

  • øger trivsel
  • forebygger stress
  • giver selvtillid og -værd

 

Du bliver rollemodel for mange, når det lykkes. Det er derfor så mange stresser rundt for at ligne det perfekte familiemenneske med karrierejob og mønsterbørn. Du har brug for den ægte vare, som giver fred i hjertet og ro i sindet.

 

Hvordan dine værdier opfyldes, bestemmer din lykke

Du har brug for, at hele dit liv spiller sammen og at du trives i det hele. Så er det bare at bestemme for dig selv, hvad det betyder helt præcist. Hvad skal være tilstede? Hvad skal ikke være der? Hvad er dine værdier og hvilke ting skal være opfyldt for, at dine værdier bliver indfriet og du kan leve i overensstemmelse med dem?

 

Det siges, at medarbejdere går hjem i det humør deres chef dukkede op med morgenen

 

Det begynder med det humør du vågner op i. Ved du hvilket humør du vågner op med? Det er nemlig ofte det samme hver morgen for de fleste.

I de perioder af mit liv, hvor jeg har været mest presset, er jeg vågnet op i virkeligt dårligt humør. Og derfor ikke det bedste selskab at hænge ud med ved morgenbordet. Klart nok var mine morgener ikke sjove (og min families ditto sikkert heller ikke). Jeg tog på arbejdet i en halvstresset tilstand inden arbejdsdagen overhovedet var begyndt.

Først langt senere opdagede jeg, hvordan jeg kunne ændre mit humør bevidst. Det handler om at få frisk luft og have god tid. En tur i skoven er en stensikker vinder for mig. Meditation er en anden god måde at løfte sit humør på og samtidig øge sin tankekraft. Prioritering og øvelse er vejen frem – det er ikke rocket science, men bare sund fornuft.

 

Du bestemmer selv dit humør – for du er den eneste der tænker i dit hoved og føler dine følelser

 

Selviagtagelse er nødvendig for at komme til at kende sig selv godt. Og det er grundlaget for, at du ved, hvad der vil virke for dig ift. at ændre bevidst på dit humør. En humør-tilstand er nemlig ikke evig. Det skifter hele tiden, hvilket er helt naturligt. Bare det at vide, at din tilstand er noget du kan ændre, giver en vis følelse af kontrol, ikke sandt?

 

Noterer du dig når noget går godt?

De fleste vil typisk mentalt registrere ugen som god. De aller færreste vil evaluere på, hvorfor ugen var god. Sådan helt specifikt. Var det måden du var sammen med kolleger eller familien på? Skete der noget? Var du selv friskere om dagen fordi du har været god til at passe din motion? Hvad følte du? hvad tænkte du? Kom gamle mønstre i spil?

 

Fører du en dagbog?

Den bedste måde at følge med i sit liv på er i min optik, at føre en bog med dine tanker og reflektioner. Meget gerne hver dag!

 

Når du evaluerer hver dag

  • lærer du af dine erfaringer på en mere præcis måde
  • husker mere
  • bliver bedre til at gøre din stilling klar og tage beslutninger
  • renser ud for dagens indtryk og sover bedre

 

Jeg kan varmt anbefale teknikken og har ført bog i mange år. Det er interessant læsning at bladre tilbage i. Så finder man ud af, hvor meget man faktisk rykker sig.

God fornøjelse med det.

Shares
Share This