Undgå selvsabotage – sådan gør du

Hvad er det egentlig – og hvordan kan du undgå selvsabotage?

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor du ikke bare får gjort det du skal i ordentlig tid? Eller hvorfor du føler et dårligt selvværd, når du nu har det rart med bare at være dig selv? Hvorfor kan du ikke få den enerverende indre kritiker til at holde mund?

Tænker du, gid jeg var mere selvsikker, var bedre til at fokusere på det jeg skal, bedre til at tale med kunder, eller træde frem og være en mere synlig leder?

Og har du indset, at dine overspringshandlinger er en måde at sabotere dig selv på?

 

Tænker du sådan, ja så er du helt normal! De fleste kører ganske vist videre som de plejer – men holdt, stop, stands! Ikke dig, vel?
Du kan undgå selvsabotage.

 

Sæt processen igang

Vil du gerne have, at det skal være anderledes? Så tag et øjeblik til at reflektere over:

 

  • Hvad er det du gerne vil?
  • Hvorfor sker det ikke?

 

Det der typisk sker er, at vi kører på autopilot gennem hverdagen. Og lynhurtigt har vi passeret anledningen der opstod. Anledningen, hvor vi kunne have valgt at gøre noget andet. Oftest ved vi det ikke engang!

 

Hvorfor?

 

 

Din hjerne har to gear

Problemet er hjernen, som forskerne har fundet ud af, dybest set kun har to gear. Et manuelt og et automatisk.

Det manuelle involverer hjernens frontallapper og der er du mega bevidst om hvad du tænker, føler og gør. Du er fantastisk kreativ og nytænkende.

Desværre er det også ret energikrævende sådan hele tiden at være bevidst, kreativ og nytænkende – og derfor vil hjernen allerhelst køre de gamle kendte programmer. Ja. Du har gættet det. Autopiloten.

 

Den automatiske del handler om din underbevidsthed, som står for 90% af din mentale kapacitet. Den er stærk og den er hurtig. Den klarer tingene i et snuptag. Og det er fantastisk.

Problemerne opstår, hvis vi ikke har trænet de rigtige programmer som automatpiloten fungerer efter.

 

Det vil sige dine regler, værdier og erfaringer kogt ned til nogle hurtige tanke- og handlemønstre.

Altså, det er faktisk den måde du vanemæssigt tænker og handler på, der trænger til en makeover.

 

Hvis du altså gerne vil udvise rettidig omhu, være en der altid har noget intelligent og vittigt at sige. Eller bare være god til at holde aftaler og budgetter. Eller hvad du ellers har sat dig for og drømmer om.

 

Det er faktisk en af årsagerne til, at det er lettere at lære nye kunster som barn end som voksne. Børnene slæber simpelthen ikke rundt med så mange gamle programmer. De er på. De er opmærksomme. De ser. De er i nuet.

 

Den evne kan vi genopdage.

 

 

Så hvordan undgå selvsabotage?

Alle mennesker oplever det her. Dig og mig. Politikerne på Christiansborg og nyhedsoplæserne på TV2. for eksempel.

Nogle mennesker er bare bedre til at være bevidste fordi de har trænet det. Det kan du også!

 

Specifikt så kører vores programmer i underbevidstheden hele tiden, men ISÆR når vi er pressede kan de kan de tage magten fra os.

 

Forestil dig at din bevidste, kreative side, der er dygtig og problemløsende, men ressourcekrævende og kun kan håndtere max 7 ting ad gangen.

Den skal kæmpe med underbevidstheden, der har programmer i læssevis den kan køre samtidigt (!) og som dækker 90% af din mentale kapacitet – og du har svaret på, bl.a. hvorfor det er svært at ændre vaner.

Tilmed lærer de to dele af hjernen forskelligt. Den ene er visuel og nysgerrig og eksperimenterende. Den anden lærer gennem gentagelse.

 

Så du kan ikke bare fortælle din underbevidsthed hvordan du vil have det…. Så hvad gør du? Det kommer jeg til.

 

 

Kender du det at…

Kender du det at være kørt hjem i bilen uden at du aner hvilken vej du kørte? Du var så optaget af tankerne, problemet med din medarbejder, dealines der er tæt på overskridelse, skænderiet med din teenagedatter i morges og hvad du nu skal sige når I mødes lige om lidt.

 

Dit program for bilkørsel har ordnet sagen for dig.

 

Det samme er nok også tilfældet med morgenskænderiet med teenagedatteren. Hun kender alle dine ømme tær og ved præcist, hvilke knapper hun skal trykke på, for at du bliver sur. Det er et mønster hun har fulgt længe (jeg har også haft teenagebørn, jeg kender det) og nu er det blevet programmeret ind i hendes underbevidsthed.

 

Hos dig går et af dine gamle programmer i gang fra dengang du selv var teenager og diskuterede de samme ting med din mor og du genoplever måske skuffelsen over ikke at få lov til at være ude sent. Hvilket gør dig endnu mere sur. For du forstår din datter, men må alligevel sige nej.

 

Det kan også være, at du reagerer på en bestemt måde overfor en bestemt type mennesker. Der er bare nogen du får galt i halsen. Men faktisk handler det slet ikke om deres adfærd eller hvem de er.

 

Det handler om dig.

 

 

Det handler om dig

Det handler om de regler, som dit underbevidste fungerer efter, eller noget du ikke vil se i øjnene. Det ville nemlig betyde, at du skulle lave dine programmer om – og det er din underbevidsthed ikke interesseret i. Det skal du udenom, hvis du vil undgå selvsabotage.

 

Den er der for at holde dig i live. Ikke for at du har det godt. Den er driftssikker og virker hver gang.  Men måske ikke længere efter dine hensigter.

De selvsamme programmer sørger altså for at du agerer og reagerer på bestemte måder. Det er hele baggrunden for følelsesmæssig stress.

Du har programmer for stort set alt og du kører dem hele tiden. Du ville ikke overleve 10 sekunder uden. Men det skal være de rigtige, og som tidligere nævnt, er det de færreste af os, som sanerer i dem en gang i mellem fordi vi ikke tænker over at de er der.

Men nu ved du det. Og du kan gøre noget ved det!

 

 

Sådan tager du det først skridt i at undgå selvsabotage

Prøv at tage et lille hurtigt tjek på dig selv ved at reflektere over følgende – det er nemlig her du skal undgå selvsabotage:

  • Hvor du typisk laver overspringshandlinger, eller udsætter ting?
  • Hvilke mennesker får du ofte galt i halsen?
  • Hvilke er dine dårlige tankevaner og hvordan påvirker de dig?
  • Hvordan bærer du dig ad med at have dårligt selvværd (hvis du har det)?

 

 

Læs mere via disse links:

Du kan også læse om autopilot og wake-up call her

Den her artikel handler om, at tage sig selv alvorligt og ændre på sin situation.

Jeg har desuden et mentorforløb, som hjælper dig igennem fra a-z. Det kan du se mere om her. Det begynder til efteråret.

Powered by WishList Member - Membership Software