Selvtillid kan trænes

 

Kender du det at man slår sig selv i hovedet med, “Hvis bare jeg xxx så ville jeg få meget mere selvtillid til turde yyy og så vi jeg have meget mere overskud til zzz”? Ord og tanker kører rundt i hovedet på os uden at vi gør noget for at få mere selvtillid. I denne artikel fortæller jeg hvad du rent praktisk kan gøre.

Kastanjen på billedet er et frø, som har potentialet til at blive et kæmpestort træ. Den er programmeret til det. Men den tvivler ikke. Den gør det bare.

 

Dit potentiale

Det samme kan vi! Faktisk ved vi fra forskningen, at mennesker som er vokset op med kærlige forældre og andre som troede på dem; de har helt utrolig stor selvtillid. Også selv om de bor i Jantelovens Danmark, hvor ingen jo skal tro de er noget.

De spilder nemlig ikke nævneværdigt krudt på at tale sig selv ned og de tager sig heller ikke ret meget af, hvad andre mener. Det er der selvfølgelig en psykologi bagved, som du må høre om en anden gang. Lige nu handler det om hvad du kan gøre, her og nu.

 

 

Tanker er IKKE toldfri! – de styrer dine reaktioner og handlinger

 

 

Det der er vigtigt at vide er, at tanker IKKE er toldfrie og det du siger til dig selv om og om igen, det begynder du at tro på. Når du siger det højt, så tror andre også på det. Du har programmeret dig selv til at tro eller ikke tro på dig selv – og det styrer dine handlinger!

 

 

Er du altid enig med andre – nej vel?

Tager du andres kritik nært? Eller tvivler du på det du selv mener, eller tilsidesætter det, fordi du har det med at tage for meget hensyn til andre? Så er det bare rigtigt svært at stå ved sig selv i de ofte ret svære eller kritiske situationer.

 

For eksempel hvis der ikke er ressourcer nok til, at du og dit team kan gøre et ordentligt stykke arbejde, og derfor bliver tingene ikke hvad du ønsker, og/eller I når ikke jeres deadlines – og måske bliver du kritiseret.

 

Det er de færreste af os ret vilde med. Mange er direkte bange for at blive kritiseret og derfor siger de ikke fra, de står ikke op for deres holdning, eller forsvarer resultaterne, der jo altid vil være efter omstændighederne og den indsats som har været mulig.

 

Måske har du oplevet at blive helt mundlam og tom i hovedet, hvis du oplever at blive uretfærdigt kritiseret?

Så hvis du har det sådan, ja, så er du helt sikkert ikke alene.

 

 

Det er kun dig der kan tage ansvaret for dig

 

 

Derfor er det også kun dig, som kan passe på dig. Så du ikke bliver overset, urimeligt kritiseret, eller endnu værre, skal stå syndebuk for de manglende ressourcer. Det er helt utroligt vigtigt for din selvtillid, at du står op for dig selv.

 

 

Sådan står du op for dig selv

Jeg er vild med praktisk handling og små ninja-tricks til at få tingene gjort. Her får du et par af mine.

 

Affirmationer er rigtigt gode fordi det er gentagelse af positive ord om dig selv. For eksempel kunne du sige: “Jeg er tro overfor mig selv og mine drømme. Jeg giver udtryk for min styrke. Jeg omformer min frygt til at handle med selvtillid. Jeg står op for mig selv.

 

Du kan styrke din selvtillid ved, at handle. Når du kan se at jeres projekt er på vej i den gale retning, så sig frem. Så påpej hvad der sker. Det gør dig bestemt ikke til noget brokkehoved (hvis du lige tænkte det). Du giver jer chancen for at rette ind og justere forventningerne. Og så ved du jo, at du har gjort det rigtige og derfor kan du have ren samvittighed.

 

Giv dig selv omsorg (du fortjener det). Hvis det var en svær prøve og hårdt at stå op for dig selv. Så tag noget tid for dig selv med en hyggelig og smuk kop te og sæt dig et rart sted. Det er den lille selvomsorg, der styrker dig i det lange løb. Det virker helende på dine følelser og næste gang ved du, at de dårlige følelser ikke varer evigt. Kun lige til teen står duftende foran dig.

 

 

Gør alle tre ting til en vane i dit liv – Øv dig og træn din selvtillid hver dag

Og hvem ved hvad du så kan få til at ske? Hvem ved hvilke spændende mennesker og muligheder der dukker op? Og hvem ved hvad det vil gøre for din energi og dit overskud?

Hvor meget bedre end det kan det blive…

 

Måske har du lyst til at læse denne artikel om at gøre det vigtige vigtigt

og denne artikel om at være unik og vise hvem du er

 

Kærlig hilsen

Marianne

 

PS. Hygge med en god kop te (eller kaffe) er helt undervurderet efter min mening. Den er nærende for sjælen efter en lang arbejdsdag eller oven på en kritisk situation. Eller bare til at krølle sig op i sofaen med. At tage nydelsen og skønheden ind i hverdagen er vigtigere end man skulle tro.

Man kan tale om alt over den varme te, og iflg. briterne, kan man også skændes høfligt, når bare man har en kop god te i hånden.