For nylig hørte jeg denne her must see tale fra Simon Sinek – Forstå empati (se link nederst).

Det inspirerede mig. For det jeg oplever i min egen forretning og det jeg hører fra klienter, er, at vi tænker kunder, markedsføring og økonomi først, før vi tænker på os selv. Indenfor coaching, selvhjælp og velvære er empati med vores klienter en selvfølge. Naturligvis!

Men hvad med dig? Hvad med empati for dig. Selvkærlighed.

I 80’erne, når jeg luftede min mening om, at medarbejderne da var vigtigere end kunder og bestyrelse, kom jeg i slem modvind. Særligt på handelshøjskolen var det ikke god latin. For som Simon Sinek siger, så var guruerne dengang enige om, at aktionær-udbytter, markedssegmentering og omsætning var guldet.

Problemet er, at vi stadig lever efter de overbevisninger. Det er på tide vi kommer videre!

 

Du er selv guldet i din forretning

Vi lever indefra og ud. Det du vil skabe i det ydre, skal være til stede i dit indre. Og hvis din forretning – eller dit område hvis du er leder – ikke er nærende for din krop, sind og sjæl. Så vil du ikke opleve at du lykkes med det. Så mangler der noget.

Det “noget” er dig.

Det er vigtigt at du har energi nok til at servicere dine kunder og din business. Du må vise empati overfor dig selv.

Empati er ikke at presse dig selv fordi du ikke er hurtig nok, har kunder nok, får respons nok på din tilstedeværelse på de sociale medier. Tjener penge nok.

Utålmodighed er helt utroligt selvsaboterende. Nogle tror at utålmodighed er deres vigtigste driver. Men prøv at mærke efter hvor frygtstyret den er. Det giver ondt i maven.

Tålmodighed er ren kærlighed og empati med dig selv. Du er guldet for dine kunder og medarbejdere. Og for dine kære.

 

Empati – hvad er det?

Empati er at føle med mennesker. Medfølelse. Forståelse. Indlevelse.

Og der er niveauer i empati. De fleste af os føler med andre på baggrund af vores egne overbevisninger og erfaringer. Så hvis du har været dødeligt syg, så forstår du andre der er det nu.

Men der er en anden slags empati, nemlig der hvor du, uden at dømme, accepterer andres oplevelse af lidelse. Og viser forståelse for deres situation. Respekterer deres følelser. Lytter til dem uden at komme med løsningsforslag og overdrevne tilkendegivelser for eksempel “hvor er du sej” og videre i den dur.

Empati med dig selv handler om accept af hvor du står lige nu. Viden om, at du gør alt hvad du kan. Erkendelse af, at du også har brug for hviletidsbestemmelser. Fejring af hvor langt du rent faktisk er kommet.

Ledelse og selvstændig business er den vildeste form for selvudvikling.

 

Har du brug for noget? Er du ok?

Selvledelse med empati er når du lytter ind i dig selv. Når det går for stærkt. Når tingene ikke lykkes som du havde forestillet dig. Når budgettet er stramt. Når du har brug for opmuntring.

Det er vigtigt. Måske særligt når vi starter vores business op eller er ny i ledelse.

Så har du dig selv med. Du er guldet.

Måske har du også lyst til at læse indlægget Din vision er ren drivkraft!

 

 

 

 

 

I denne video taler Simon Sinek om ledelse og empati og om hvilket perspektiv vi har på vores forretning og ledelse; er du styret af andre (konkurrenceminded) eller spiller du på den lange bane. Det er en interessant vinkel fordi dit perspektiv bestemmer dine handlinger og om du udviser empati.