Tankerne kværner rundt og de er ikke til at stoppe. Hvad gør du så?

Men det der er faktisk en løsning og såmænd lige der, hvor vi ikke forventer det.

De fleste af os kigger nemlig på vores partner, vores arbejdsplads, vores børn – alle andre steder end som i ”c’est moi”.

 

Følelser er energi

Vidste du, at vi i stor udstrækning selv herre over hvor berørte vi skal blive af vores følelser og tanker.

Det er vi. Selvom det lyder utroligt.

Har du nogen sinde lagt mærke til hvor ofte du vurderer dig selv ift. andre? Nogle gør det konstant. Vi spørger: Er jeg ok? Gør jeg det rigtige? Skulle jeg have gjort det anderledes? Hvad mener de (andre)? osv.

Det hele foregår ubevidst, men tankerne og den konstante vurdering af os selv ift. andre, påvirker vores følelser. Og tager vores energi.

Vi misser det vigtige, som er hvad vi vil og kan lide. I stedet kommer det meget ofte til at handle om forsvar når egoet og tankerne kører med os i form af

  • vrede (det er også for dårligt at…)
  • misundelse (de har mere end mig)
  • jalousi (den og den fik det som jeg skulle have haft)
  • fornærmethed (jeg burde være blevet spurgt først)
  • regelrytteri (vores regler for “god opførsel” afgør om vi er rigtige)
  • perfektionisme (så kan det ikke være mere rigtigt)

Og nogle gange kommer vi galt af sted og får sagt ting, der aldrig skulle være lukket ud – og som vi bagefter fortryder.

Man mister energi. Det er da lige til at blive træt af, hva? Men her er lidt første hjælp.

Den her mini-guide kan du bruge

  • Når du er frustreret eller rasende og lige ved at flyve af håndtaget
  • Når du er forvirret og ikke ved hvad du skal
  • Når du står overfor en meget svær beslutning, som du ved du skal forholde dig til, men ikke tør tage
  • Når du skal tage mod til dig og handle
  • Når du keder dig gudsjammerligt i dit job og er på overspringshandling nr. 27 😉

 

Mini-guide til fokus på det vigtige

Når du kan mærke, at du bliver følelsesmæssigt påvirket. Eller vil undgå det.

  • Træk vejret dybt 10 gange (ilt til hjernen og ro)
  • Rejs dig op og gå en tur / gå for dig selv (distraher dit tanke/føle-mønster ved at bryde tilstanden)
  • Spørg dig selv: Hvad føler jeg og hvad fylder nu? Koncentrer dig om at føle følelsen. Det tager ca. 1-2 minutter at føle en følelse færdig, men giv dig tid.
  • Træk vejret dybt igen 10 gange. Sænk skuldrene for hver udånding.
  • Spørg dig selv: Hvad vil jeg gerne have? Er det det vigtigste for mig nu? Hvad har jeg brug for nu? Mærk efter.
  • Gentag indtil du føler dig rolig.

 

Skal i år være året hvor du lærer dig selv at tage følelserne ud af beslutninger og reaktioner – med basis i følelsesmæssig modenhed?

  • Vil du mærke og vide at du er på rette vej? Og ikke længere føle dig uden enerig pgra. usikkerhed og i tvivl om hvad du skal?
  • Vil du tage tyren ved hornene nu, i stedet for når du nu får tid til at kigge på det i en fjern fremtid (læs aldrig)?
  • Vil du finde ud af hvad der skal til for at du kan stå op for dig selv og være den du er?

 

Vidste du at lavt selvværd oftest er årsagen til modet svigter ift. at gå efter ønskejobbet, lederrollen eller det fine og kærlige parforhold?

Måske har du lyst til at læse om mentorforløbet Selvværd & mod? Det finder du her.
Hvis du er stresset og mangler energi af den grund, så tjek det meget effektive program Stressfri nu ud.

Powered by WishList Member - Membership Software